Tehnološki gigant „Gugl“ suočava se sa grupnom tužbom za odštetu u Velikoj Britaniji na pet milijardi funti, to jest 5,8 milijardi evra, zbog navoda da je isključio rivale na tržištu internet pretrage i da je zloupotrebio ovu dominaciju da bi više naplaćivao reklame.
U grupnoj tužbi podnetoj žalbenom sudu za konkurenciju tvrdi se da je američka tehnološka kompanija preduzela mere koje joj omogućavaju da naplaćuje više cene za promociju koje se pojavljuju u upitima za pretragu nego što bi inače mogla na poštenom tržištu.
Navodi se da je „Gugl“, koji je u vlasništvu američke tehnološke kompanije „Alfabet“, sklopio ugovore sa proizvođačima telefona da unapred instaliraju „Guglovu“ aplikaciju za pretragu interneta i Hrom pretraživač na androidima i platio „Eplu“ da ga učini podrazumevanim pretraživačem na ajfon uređajima, sa namerom da isključi konkurenciju.
Tužbu je podnela Or Bruk, stručnjak za pravo u oblasti konkurencije, u ime hiljada preduzeća i „Gugl“ optužila da je obezbedio da njegov pretraživač ima više i bolje funkcionalnosti za sopstvenu ponudu oglašavanja od onih koje imaju njegovi konkurenti.
„Ovo je još jedan spekulativni i oportunistički slučaj i mi ćemo se snažno suprotstaviti tome. Potrošači i oglašivači koriste 'Gugl' zato što je koristan, a ne zato što nema alternativa“, komentar je portparola „Gugla“ na tužbu.
Brukova je navela da druge kompanije gotovo nemaju izbora osim da koriste „Guglovo“ oglašavanje za svoje proizvode i usluge.
„Regulatori širom sveta opisali su 'Gugl' kao monopolistu pri čemu je obezbeđivanje mesta na 'Guglovim' najpopularnijim stranicama od suštinskog značaja za vidljivost“, precizirala je Or Bruk u saopštenju. „'Gugl' koristi svoju dominaciju u onlajn pretraživanju, kao i na tržištu oglašavanja u onlajn pretrazi da bi oglašivačima naplaćivao više“.
Uprava za konkurenciju i regulaciju tržišta (Competition and Market Authority) pokrenula je u januaru istragu u Velikoj Britaniji o „Guglovim“ uslugama koje se odnose na onlajn pretraživanje, uključujući njihov uticaj na tržišta oglašavanja.
Istraga još traje, a temeljno se ispituju navodi da se milioni ljudi i preduzeća oslanjaju na „Guglove“ usluge, koje su, kako se tvrdi, činile 90 odsto pretraga i koje je koristilo više od 200.000 preduzeća u Velikoj Britaniji za oglašavanje.